Tijdens juli en augustus zijn wij alle zaterdagen gesloten!

Diensten

Gratis check

Autobanden moeten volgens de wet minimaal 1,6mm profiel hebben. Meer profiel dan het wettelijk minimum is wenselijk om aquaplanning en andere gevaarlijke situaties te voorkomen.

U kunt altijd vrijblijvend en gratis eens langs komen met de wagen om de slijtage en bandenspanning te laten controleren door ons.

De juiste bandendruk is immers heel belangrijk, niet alleen voor uw veiligheid maar ook voor uw portemonnee. Zo brengt een te lage bandendruk een verhoogd verbruik met zich mee, een te hoge bandendruk daarentegen kan een onregelmatige slijtage teweegbrengen.

Bandenmontage

Sedert 1999 hebben wij ons gespecialiseerd in het monteren van volgende banden, en dit voor zowel leasingrijders, particulieren als firma's:

  • Banden voor personenwagens
  • Banden voor SUV’s
  • Bestelwagenbanden
  • Banden voor 4x4’s

Balanceren

Het balanceren van de wielen is van groot belang om trillingen op het stuur te voorkomen. Dit kan met klopgewichten of kleefgewichten. Wij gebruiken indien mogelijk steeds kleefgewichten om de kans op drukverlies te beperken. Dat neemt wel wat meer tijd in beslag. De klopgewichten zijn sneller aan te brengen, maar het klopgewicht bevindt zich tussen band en velg. Als het klopgewicht met de velg gaat oxideren, kan dit drukverlies met zich meebrengen. In onze bandencentrale in Zottegem hebben wij professionele balanceermachines ter beschikking.

Herstellen band

Een lekke band komt meer voor dan u denkt. Eenmaal het kwaad is geschied, kunt u terecht bij ons voor de reparatie.

Bandencentrale De Clerck zorgt ervoor dat u terug de baan op kunt!

Als u een lekke band opmerkt of het waarschuwingslampje op het dashboard oplicht, dan rijdt u best niet verder. Dit is heel belangrijk om de flanken van de band niet te verhitten zodat u voorkomt dat de band klapt. Want eenmaal de band klapt, is herstellen geen optie meer.

Kleine lekken in het loopvlak (het groene gedeelte op de afbeelding) zijn meestal herstelbaar. Beschadigingen zoals doorstuikingen of gaten in de flanken (het rode gedeelte op de afbeelding) zijn niet herstelbaar. Dan is de enige juiste oplossing een vervanging van de lekke band.

Als u niet aan de kant van de baan wil stranden, kunt u ook opteren voor de Bridgestone Driveguard. Dit is een doorontwikkelde RunOnFlatTyre waarmee u nog 80km verder kan rijden tegen een maximumsnelheid van 80km/h zonder druk in de band.

herstellen band
herstellen band

Seizoenswissel

Wij kunnen de seizoenswissel van de zomer- en winterbanden verzorgen voor particulieren, leaserijders en bedrijven. Het is aan te raden om de winterbanden vanaf 1 oktober te monteren en de zomerbanden vanaf 15 maart. Leaserijders kunnen online een afspraak maken, maar kunnen net zoals particulieren ook telefonisch of via mail contact opnemen.

De gewisselde banden kunnen opgeslagen worden in ons bandenhotel, dat is heel gemakkelijk omdat de banden dan meteen klaar liggen voor de volgende bandenwissel zonder dat u er werk aan heeft.

Voor de bandenwissel kunt u ervoor kiezen om de wagen achter te laten of eventjes te wachten in de verwarmde wachtkamer. U kunt tijdens de wissel een gratis kop koffie drinken en gebruik maken van onze gratis wifi.

Bandenhotel

De afgelopen jaren heeft Banden De Clerck sterk geïnvesteerd in een eigen bandenmagazijn. Bij de aankoop van een nieuwe set "winter of zomerbanden" bewaren wij dan uw andere set in ons bandenhotel. Dit brengt vele voordelen met zich mee:

  • Geen gesleur met zware of vuile banden.
  • Elke band krijgt na inspectie een label met uw gegevens.
  • Wij houden bij welke banden er voor u gestockeerd zijn en wat de profieldieptes zijn.
  • De bewaring gebeurt in ideale omstandigheden, wielen(band+velg) worden horizontaal bewaard en losse banden worden verticaal in het rek bewaard om vervorming tegen te gaan.
  • De wielen(band+velg) worden tijdens de stockage uitgebalanceerd om de kans op trillingen op het stuur weg te nemen.
  • Als u een afspraak maakt om te wisselen, liggen de banden meteen klaar om onder uw wagen te plaatsen.
  • Indien nodig voorzien we tegen de volgende wissel nieuwe banden.
bandenhotel1 bandenhotel1

Uitlijning

Als uw wagen steeds naar links of naar rechts trekt wanneer u op een rechte weg het stuur even loslaat, dan is het dringend nodig om de uitlijning van uw auto te laten controleren.

Uitlijnen betekent dat de ophanging voor- en achteraan wordt afgesteld. Een foute afstelling veroorzaakt een te snelle slijtage van de banden en leidt tot extra veiligheidsrisico’s.

Veel mensen verwarren een uitlijning met balanceren. Nochtans zijn er grote verschillen. Het balanceren is belangrijk om trillingen op het stuur te vermijden terwijl uitlijnen een correctie is waarbij de wielen worden bijgesteld zodat ze loodrecht op het wegdek en evenwijdig met elkaar staan.

Wij hebben bij Banden De Clerck een 3D uitlijntoestel en verlengde hefbrug om alle personenwagens, SUV’s, bestelwagens en 4x4’s uit te lijnen.

Bij het uitlijnen stellen we drie zaken op punt: wielvlucht, caster en sporing. We herstellen de hoeken van de wielen totdat de sporing en de wielvlucht correct zijn.

wielvlucht sporing
uitlijningbanden

TPMS-sensoren

Sinds november 2014 zijn alle nieuwe wagens in Europa uitgerust met een verplicht bandenspanningscontrolesysteem: TPMS ofwel Tyre Pressure Monitoring System.

Het systeem meldt een te lage bandendruk op het dashboard via het waarschuwingslampje.

De invoering van de TPMS-sensoren komt voort uit onderzoeken die zijn gedaan naar de oorzaak van diverse ongevallen. Hieruit is naar voren gekomen dat er jaarlijks ruim 24.000 ongevallen gebeuren die te wijten zijn aan de bandenspanning.

Door de verplichting van de TPMS-sensoren wil de Europese Unie de veiligheid van de weggebruiker bevorderen, het brandstofverbruik doen dalen en de bandenslijtage optimaliseren.

Er bestaan 2 systemen: de direct TPMS en de indirect TPMS. Bij direct TPMS zitten de sensoren die de druk meten direct achter het ventiel en zijn de sensoren van de buitenkant niet te zien. Indirect TPMS gebruikt dan weer de software van de auto (ESP of ABS) om de bandenspanning te berekenen.

De montage van banden en velgen vereist deskundigheid. Dit was voordien al werk voor de bandenspecialist, maar door de komst van de TPMS-sensoren wordt er nog meer deskundigheid gevraagd van de bandenspecialisten.

Het op de juiste manier inlezen van de sensoren is van groot belang om de communicatie tussen de sensoren en de ontvanger goed te laten functioneren.

​De sensoren zijn vaak gevoelige ventielen die alleen op deskundige wijze gemonteerd kunnen worden en waarbij ook enig programmeerwerk komt kijken. Banden De Clerck heeft hiervoor dan ook een professioneel toestel om nieuwe bandenspanningssensoren in te lezen.

Na het oppompen van de banden voeren wij steeds een TPMS-reset uit om te voorkomen dat het waarschuwingslampje zonder reden gaat oplichten.

TPMS