Sinds november 2014 zijn alle nieuwe wagens in Europa uitgerust met een verplicht bandenspanningscontrolesysteem: TPMS ofwel Tyre Pressure Monitoring System.
Het systeem meldt een te lage bandendruk op het dashboard via het waarschuwingslampje.
De invoering van de TPMS-sensoren komt voort uit onderzoeken die zijn gedaan naar de oorzaak van diverse ongevallen. Hieruit is naar voren gekomen dat er jaarlijks ruim 24.000 ongevallen gebeuren die te wijten zijn aan de bandenspanning.
Door de verplichting van de TPMS-sensoren wil de Europese Unie de veiligheid van de weggebruiker bevorderen, het brandstofverbruik doen dalen en de bandenslijtage optimaliseren.
Er bestaan 2 systemen: de direct TPMS en de indirect TPMS. Bij direct TPMS zitten de sensoren die de druk meten direct achter het ventiel en zijn de sensoren van de buitenkant niet te zien. Indirect TPMS gebruikt dan weer de software van de auto (ESP of ABS) om de bandenspanning te berekenen.
De montage van banden en velgen vereist deskundigheid. Dit was voordien al werk voor de bandenspecialist, maar door de komst van de TPMS-sensoren wordt er nog meer deskundigheid gevraagd van de bandenspecialisten.
Het op de juiste manier inlezen van de sensoren is van groot belang om de communicatie tussen de sensoren en de ontvanger goed te laten functioneren.
De sensoren zijn vaak gevoelige ventielen die alleen op deskundige wijze gemonteerd kunnen worden en waarbij ook enig programmeerwerk komt kijken. Banden De Clerck heeft hiervoor dan ook een professioneel toestel om nieuwe bandenspanningssensoren in te lezen.
Na het oppompen van de banden voeren wij steeds een TPMS-reset uit om te voorkomen dat het waarschuwingslampje zonder reden gaat oplichten.