Onze diensten
Banden De Clerck is de specialist in alles wat met uw banden en velgen te maken heeft. Van banden wisselen tot exclusieve velgen uitzoeken tot banden herstellen of uitlijnen,
u bent steeds welkom bij Banden De Clerck in Zottegem.
Bandenmontage
Sedert 1999 hebben wij ons gespecialiseerd in het monteren van volgende banden, en dit voor zowel leasingrijders, particulieren als firma’s:
- Banden voor personenwagens
- Banden voor SUV’s
- Banden voor 4x4’s
- Bestelwagenbanden
- Banden voor elektrische voertuigen zoals Tesla, Cupra, Polestar...
Banden herstellen
Een lekke band komt meer voor dan u denkt. Eenmaal het kwaad is geschied, kunt u terecht bij ons voor de reparatie.
Rij best niet verder
Als u een lekke band opmerkt of het waarschuwingslampje op het dashboard oplicht, dan rijdt u best niet verder. Dit is heel belangrijk om de flanken van de band niet te verhitten zodat u voorkomt dat de band klapt. Want eenmaal de band klapt, is herstellen geen optie meer.
Herstellen of vervangen?
Kleine lekken in het loopvlak (het groene gedeelte op de afbeelding) zijn meestal herstelbaar. Beschadigingen zoals doorstuikingen of gaten in de flanken (het rode gedeelte op de afbeelding) zijn niet herstelbaar. Dan is de enige juiste oplossing een vervanging van de lekke band.
- Flanken niet herstelbaar
- Loopvlak meestal herstelbaar
Run flat banden
Balanceren
Voorkom trillingen in het stuur
20 gram onbalans in het wiel door een put in de weg of door slijtage kan resulteren in trillingen op het stuur of in de wagen. Het balanceren en eventueel bijplakken van gewicht op een bepaalde plek kan dit probleem verhelpen. Als bandenspecialist balanceren wij meestalmet zwarte en zilverkleurige kleefgewichten.
Klopgewichten of kleefgewichten
Het balanceren van de wielen kan met klopgewichten of kleefgewichten. Wij gebruiken indien mogelijk steeds kleefgewichten om de kans op drukverlies te beperken. Dat neemt wel wat meer tijd in beslag. De klopgewichten zijn sneller aan te brengen, maar het klopgewicht bevindt zich tussen band en velg. Als het klopgewicht met de velg gaat oxideren, kan dit drukverlies met zich meebrengen.
Professionele balanceermachines
In onze bandencentrale in Zottegem hebben wij professionele balanceermachines ter beschikking.
Uitlijning
Als uw wagen steeds naar links of naar rechts trekt wanneer u op een rechte weg het stuur even loslaat, dan is het dringend nodig om de uitlijning van uw auto te laten controleren.
Oorzaak snelle slijtage banden
Uitlijnen betekent dat de ophanging voor- en achteraan wordt afgesteld. Een foute afstelling veroorzaakt een te snelle slijtage van de banden en leidt tot extra veiligheidsrisico’s.
Uitlijning vs balanceren
Veel mensen verwarren een uitlijning met balanceren. Nochtans zijn er grote verschillen. Het balanceren is belangrijk om trillingen op het stuur te vermijden terwijl uitlijnen een correctie is waarbij de wielen worden bijgesteld zodat ze loodrecht op het wegdek en evenwijdig met elkaar staan.
Professioneel uitlijntoestel
Wij hebben bij Banden De Clerck een 3D uitlijntoestel en verlengde hefbrug om alle personenwagens, SUV’s, bestelwagens en 4×4’s uit te lijnen.
Hoeken van de wielen herstellen
Bij het uitlijnen stellen we drie zaken op punt: wielvlucht, caster en sporing. We herstellen de hoeken van de wielen totdat de sporing en de wielvlucht correct zijn.
Wielvlucht
Of ook wel camber genaamd
Sporing
Is heel belangrijk om bij te regelen en zo de slijtage van de banden te verminderen.
Caster
Beïnvloedt het rijgevoel bij het afdraaien.
Bandenhotel
De afgelopen jaren heeft Banden De Clerck sterk geïnvesteerd in een eigen bandenmagazijn. Bij de aankoop van een nieuwe set “winter of zomerbanden” bewaren wij dan uw andere set in ons bandenhotel.
Voordelen
- Geen gesleur met zware of vuile banden.
- Elke band krijgt na inspectie een label met uw gegevens.
- Wij houden bij welke banden er voor u gestockeerd zijn en wat de profieldieptes zijn.
- De bewaring gebeurt in ideale omstandigheden, wielen(band+velg) worden horizontaal bewaard en losse banden worden verticaal in het rek bewaard om vervorming tegen te gaan.
- De wielen(band+velg) worden tijdens de stockage uitgebalanceerd om de kans op trillingen op het stuur weg te nemen.
- Als u een afspraak maakt om te wisselen, liggen de banden meteen klaar om onder uw wagen te plaatsen.
- Indien nodig voorzien we tegen de volgende wissel nieuwe banden.
Seizoenswissel
- Zomerbanden vanaf 15 maart
- Winterbanden vanaf 1 oktober
Wij kunnen de seizoenswissel van de zomer- en winterbanden verzorgen voor particulieren, leaserijders en bedrijven. Het is aan te raden om de winterbanden vanaf 1 oktober te monteren en de zomerbanden vanaf 15 maart.
Leaserijders kunnen online een afspraak maken, maar kunnen net zoals particulieren ook telefonisch of via mail contact opnemen.
- Verwarmde wachtkamer
- Gratis kop koffie
- Gratis WIFI
- Korte wachttijd
Gratis bandencheck
Kom GRATIS langs met de wagen om de slijtage en bandenspanning te laten controleren door ons.
Gratis oppompen
U kan bij ons in de bandencentrale steeds terecht om de banden gratis te laten oppompen!
TPMS-sensoren
Tyre Pressure Monitoring System
Sinds november 2014 zijn alle nieuwe wagens in Europa uitgerust met een verplicht bandenspanningscontrolesysteem: TPMS ofwel Tyre Pressure Monitoring System.
Het systeem meldt een te lage bandendruk op het dashboard via het waarschuwingslampje.
Verplichting Europese Unie
De invoering van de TPMS-sensoren komt voort uit onderzoeken die zijn gedaan naar de oorzaak van diverse ongevallen. Hieruit is naar voren gekomen dat er jaarlijks ruim 24.000 ongevallen gebeuren die te wijten zijn aan de bandenspanning.
Door de verplichting van de TPMS-sensoren wil de Europese Unie de veiligheid van de weggebruiker bevorderen, het brandstofverbruik doen dalen en de bandenslijtage optimaliseren.
Direct TPMS vs indirect TPMS
Er bestaan 2 systemen: de direct TPMS en de indirect TPMS. Bij direct TPMS zitten de sensoren die de druk meten direct achter het ventiel en zijn de sensoren van de buitenkant niet te zien.
Indirect TPMS gebruikt dan weer de software van de auto (ESP of ABS) om de bandenspanning te berekenen.
Montage vereist deskundigheid
de komst van de TPMS-sensoren wordt er nog meer deskundigheid gevraagd van de bandenspecialisten. Het op de juiste manier inlezen van de sensoren is van groot belang om de communicatie tussen de sensoren en de ontvanger goed te laten functioneren.
De sensoren zijn vaak gevoelige ventielen die alleen op deskundige wijze gemonteerd kunnen worden en waarbij ook enig programmeerwerk komt kijken.